Selasa, April 05, 2011

Mencari Perwira Melayu

 http://siswaperak.com/v1/wp-content/uploads/2011/02/20110203-muslim-unity_200_200.jpg
Di mana sekarang orang melayu yang boleh ikhlas memimpin? Di mana sekarang orang melayu yang adil boleh menjadi hakim? Di mana sekarang orang melayu yang boleh menjaga keselamatan rakyat? Di mana sekarang pentadbir pentadbir melayu yang tidak mudah dicucuk hidung? Di mana sekarang orang melayu yang benci rasuah? Di mana sekarang alim ulamak melayu yang mencari Al Ghazali?

Wahai melayu melayu di atas. Aku percaya kamu semua masih ramai di Malaysia ini. Keluarlah kamu orang dari kepompongmu. Aku bersama melayu yang ramai ini tidak mampu lagi melihat kapal pelayaran ini dipandu oleh melayu melayu gila. Melayu yang tidak lagi jijik bermain dengan yang haram. Melayu yang rakus untuk mengejar nikmat kehidupan. Melayu melayu yang tidak lagi santun kepada bangsa sendiri demi mengejar kejayaan politik peribadi.

Biar aku yang luahkan bahasa ini, kerana kalau bukan melayu yang akan meluahkannya pasti kita melayu hangat hati. Aku pasti mereka  tidak boleh lagi kita harapkan untuk memartabatkan bangsa, agama dan tanahair melayu ini. Apatah lagi untuk kita memperjudikan nasib atas ketempangan perjuangan mereka. Walaupun kita harap mereka berbuat sesuatu untuk survival bangsa dan agama kita tetapi mereka lebih berminat kepada survival kerusi dan poket sahaja.

Aku bukan sekadar jijik malah telah muntah melihat kesumbangan mereka menjalankan amanah diberi. Kita mempunyai visi yang amat tinggi untuk menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi. Tetapi mereka sebok dengan air lendir, dubur dan tilam sejak berbelas tahun. Dalam kesibukan pihak memujuk meninggalkan perkara mungkar dan melakukan perkara makruf dalam pada masa yang sama pula mereka seolah menjadi pengusaha dan pengedar cerita lucah. Pelbagai anugerah istana untuk mengenang jasa seseorang, tetapi mereka gunakan untuk melindungi kedurjanaan masing masing. Aku telak muak, tetapi mereka lahab menyental keyakinan kita atas nama melayu sama melayu.

Wahai melayu yang bijak, wahai melayu adil dan perkasa, wahai melayu yang alim tampillah kelian. Panggillah melayu lain yang cintakan keikhlasan. Pimpinlah, adililah, kuatkuasakanlah, ajar dan didiklah, majukanlah, tadbirlah. Jangan dibiarkan musang bertopengkan kucing, merayap menyelongkar segenap pelusuk rumah kita mencari ayam yang tidur di dalam reban di bawah rumah. Biarlah melayu hilang didunia asalkan meninggalkan jasa kepada agama daripada tidak hilang didunia tetapi menjadi angkara bencana sesama agama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan