Jumaat, April 08, 2011

Saman Ekor

Risalah diterima di pasar malam
Nak dengar cakap KASE atau nak dengar cakap polis. Kalau ikut KASE ada peruntukan untuk menjamin duit poket aku daripada melayang membayar saman. Kalau tak ikut cakap polis pulak, silap silap aku masuk mahkamah. Simpang malaikat 44. Usahkan mahkamah, polis pun kita dah kecut perut. Punyalah phobia dengan 2 benda ni. Nak buat macamana, zaman dulu nak suruh budak diam daripada menangis pun ugut dengan polis. "Menangislah! datang polis tangkap kang baru kau tahu" Rupanya sampai ke tua kita takut jugak termasuk aku.

Bukan sikit aku bayar saman kepada polis. Maksud aku bukan aku bagi duit saman pada polis tapi aku bayar saman melalui polis. Polis pun bukan dapat duit tu pun. Duit tu diserahkan kepada kerajaan yang kita amat sayangi yang sering mendahulukan duit rakyat.

Mari kita baca fakta saman ekor di atas. Ia boleh memberi motivasi atas diri kita terhadap saman ekor. Sesuatu yang aku masih ralat hingga kini mengapa aku tidak menjadi seorang peguam hari ini. Sekurang kurangnya aku tidak phobia dengan mahkamah atau polis. Tertanya pula di fikiran aku, mungkin juga ada peguam atau hakim kena saman ekor. Adakah mereka bayar saman macam aku jugak?

Tiada ulasan:

Catat Komen