Rabu, Februari 17, 2016

Bangla 1.5

 Kalau makanan mau dikatan dah naik muak. Sebabnya terlalu banyak dah masuk tembolok dan bahasa beradabnya dah jemu. Tetapi kalau manusia entah apa nak diperkatakan, nak katakan meluat tak jugak, nak kata menyampah tak jugak, nak kata rimas tak jugak, mungkin kata beradabnya rasa gusar.
Entah tersampuk apa menteri kita ni tiba tiba nak bawa 1.5 juta pekerja asing masuk ke Malaysia. Besar sangatkah masalah kekurangan pekerja di sini. Kalau zaman Tun Mahathir dulu dia bawa pelabur asing, tapi menteri sorang ni nak bawa pekerja asing.
Bukan sedikit 1.5 juta bagi untuk pekerja asing. Yang telah ada pun berjuta juta. Secara tersuratnya tiada apa keperluan yang mendesak untuk menggajikan mereka di sini. Apa pula yang tersirat itu dibincang di lain bicara.
1.5 juta adalah 5.5% daripada jumlah penduduk Malaysia. Lebih kurang sama dengan penduduk Negeri Pulau Pinang, Kelantan, Pahang. Jika diagihkan ke 14 negeri diMalaysia, setiap negeri akan menerima Bangla angkat seramai 107142 orang. Sekiranya jumlah itu dihantar ke Negeri Perak dan diagihkan ke 11 daerah, maka setiap daerah akan menerima 9740 orang.
Sekiranya 107142 orang Bangla tadi dihantar ke Perlis maka kita akan mendapat pertambahan penduduk meningkat lebih kurang 50%. Pertambahan ini akan membesarkan jurang jantina di Perlis.

Jumaat, Januari 29, 2016

Surau Kampung Sungai Bil Dalam Kenangan - 2


Inilah bentuk surau baru yang sedang didirikan bagi menggantikan surau lama. Alhamdulillah Allah memberikan kemudahan kepada jawatan kuasa pembinaan surau baru apabila salah seorang ahlinya mempunyai kepakaran dalam bidang binaan. Hasil usahanya amat menarik dan disepakati oleh semua ahli kariah. Moga moga ramai lagi anak kampung ini mempunyai kepakaran tertentu agar dapat menyumbang untuk pembangunkan kampung tercinta ini.
Surau lama sudah berlalu, yang tinggal hanya sejarah yang terpahat di lubuk hati penduduk masing masing. Sudah pasti adanya insan yang dilontarkan hidayah di surau lama itu. Adanya insan memohon ampun agar segala dosanya dipadamkan di situ. Ada insan yang dimuliakan Allah di situ. Dan ada juga insan yang dirindui oleh rumah Allah akan kehadirannya di situ.

Ya Allah, kau berilah keberkatan atas surau baru ini. Dengan kelahiran surau baru ini Kau lahirkan rasa cinta kami kepada rumahMU. Satukanlah hati hati kami. Kuatkanlah ukhwah kami. Lipat gandakanlah iman kami. Beri kami kekuatan untuk memaksa diri kami beramal kepada Mu. Curahkanlah kami ilmu yang membawa kami ke syurga mu. Ilmu yang dapat memberi kejayaan kepada kami di dunia dan juga di akhirat.

Semoga surau baru dapat disiapkan dalam masa terdekat ini. Agartercapai impian ahli kariah untuk menyambut Ramadhan tahun ini bersama surau baru yang tersergam indah.

Ahad, Januari 24, 2016

Allahyarhamah Makcik Robak

Seluruh Kampung Sungai Bil dirundung kesedihan dengan pulangnya kerahmatullah Makcik Robak (nama panggilan di kampung) pada pagi 24 Januari 2016. Semoga roh arwah ditempatkan bersama roh orang orang beriman.
Kepada seluruh keluarga arwah didoakan semoga tabah menghadapi saat kesedihan ini sesungguhnya setiap yang datang itu adalah ketentuan Ilahi.

Khamis, Januari 07, 2016

Surau Kampung Sungai Bil Dalam Kenangan - 1


Apabila Ketua Kampung mengumumkan bahawa permohonan pembinaan surau baru telah diluluskan maka bermakna Surau Kampung Sungai Bil akan dirobohkan bagi membolehkan surau baru didirikan di tapak lama tersebut. Surau kayu yang mula mereput dimakan bubuk dan ruang tidak mampu untuk menampung jemaah yang sekali sekala ramai terutamanya musim cuti dan Hari Raya antara alasan untuk memohon tersebut.
Surau yang menjadi lambang kepada penyatuan kariah telah banyak berjasa kepada penduduk kampung. Namun perasaan rela bercampur hiba setiap hati terpaksa dimamah bagi melihat sebuah surau baru yang lebih baik keadaannya.
Tidak dinafikan telah banyak individu berwakaf untuk surau ini. Semuanya telah dimanfaatkan samada dijual ataupun digunakan semula. Semoga Allah akan membalas jasa mereka yang mengimfakkan harta mereka ke rumah Allah ini.  
Allahyarham Zainudin, Allahyarham Zainal Abidin dan Allahyarham Sidek merupakan nama nama penting yang pernah menjadi imam surau ini. Pemergian mereka sukar dicari ganti. Usaha mereka mengimarahkan dan mentadbir surau ini sungguh besar. Kini tanggung jawab tersebut digalas oleh Hj. Badiuzzaman (Anak Allahyarham Zainudin).

Ruang solat muslimat


Ahli kariah sering mendoakan agar projek pembinaan surau baru akan berjalan lancar. Kami mengharapkan surau baru tersebut dapat digunakan pada bulan ramadhan 2016 nanti. Apa pun jawatankuasa pembangunan surau telah memilih kontraktor yang terbaik demi menjamin ianya dapat disiapkan pada waktunya.

Sementara menunggu surau baru disiapkan ahli kariah Kg. Sg. Bil telah mengubahsuai Dewan Orang Ramai bagi dijadikan surau sementara. Dengan perhatian berat oleh Ketua Kampung En. Roslan semuanya berjalan lancar. Kuliah agama dan berbagai program dapat dijalankan di sini.




Semoga dengan siapnya surau baru nanti Allah mendatangkan rahmat dan hidayahnya kepada penduduk Kampung Sungai Bil. Surau akan dapat memainkan peranannya sebagai institusi yang dapat mengerat dan menyatukan penduduk kampung atas tujuan yang satu iaitu hidupku dan matiku kerana Allah walaupun mempunyai fikrah yang berbeza.

Isnin, Januari 04, 2016

Teropong Teropong Akan Meneropong Kembali

Setahun dua kebelakangan aku amat kurang mengemaskini blog ini. Oleh itu agak banyak peristiwa atau catatan hilang luput begitu sahaja. Maklumlah kemorosotan ingatan selari dengan peningkatan usia. Sesekali ada notis masuk mengingatkan ada pengunjung meninggalkan catatan. Ohhh..Teropong Teropong masih hidup. Namun kemalasan menulis masih menghantui..
Fenomena masyarakat sekarang ini sebok melayan WhatsApp dan FB. Kalau dulu sebok menulis tetapi sekarang sebok menyembang. Kebiasaan sembangnya perkara perkara yang tidak penting pun. Maka luputlah masa dengan perkara yang kurang faedahnya.
Kini tahun 2016 aku ingin beralih semula melayan blog ini yang agak lama ditinggalkan. Insyaallah apa yang dicoretkan hari ini akan menjadi renungan kembali di silam hari sekiranya Allah masih meminjamkan nyawa.

Isnin, Mei 11, 2015

Allayarham Irwan Shah Bin Ahmad

Pada 29 Mei 2015 seluruh keluarga dikejutkan dengan pemergian sepupu ku Allahyarham Irwan. Arwah telah mengalami kemalangan di lebuhraya berhampiran Tangkak lebih kurang pukul 4 pagi ketika memandu lori (trellar). Arwah meninggal ditempat kejadia dan jenazahnya dibawa ke Hospital Tangkak untuk post-mortem.

Jenazah sampai di rumahnya di Kampung Sungai Bil Slim River lebih kurang 6 petang sebelum dikebumikan di Slim Village.

Lebih kurang sebulan lepas rumah itu meriah dengan kegembiraan ahli keluarga kerana menyambut pasangannya merupakan menantu baru tetapi tanggal 29 Mei itu muram dan suram kerana menyambut seluruh ahli keluarga menyambut jenazahnya pula. Semua ahli keluarga, sahabat handai, rakan sekerja merasai akan kesedihan bersama.

Ajal maut di tangan Allah. Walaupun usia perkahwinan masih baru janji Allah tetap diterima. Moga rohnya ditempatkan bersama roh roh orang yang beriman.

Jumaat, Februari 20, 2015

'Road Show' Liwat, 'Road Show' Altantuya..Mana Penting?

Hukuman dah dijatuhkan kepada Anwar. 5 tahun dipenjara dan dalam tempoh itu musuh politiknya bolehlah berasa aman sedikit. Tempoh tersebut sepatutnya difokuskan kepada isu isu lain yang lebih penting. Rupanya ruang kesempatan itu tidak dimanfaatkan malah seolah olah mahu lagi bergaduh dengan Anwar yang telah diikat tangannya.
Pada asasnya jika dipenjara bermakna bersalah. Yang nak buang masa pergi menerangkan kepada orang ramai, mengapa? Takut orang menuduh kamu bersekongkol dengan mahkamah? Tidak puas kerana masih ramai orang tak percaya Anwar salah. Atau pun terlalu simpati dengan nasib Saiful.
Sekarang ini isu besar timbul berkenaan Sirul akan mendedahkan kejadian bunuh Altantuya. Adalah lebih baik buat penerangan kepada rakyat yang PM kita tidak terlibat. Tidak cukup sekadar mengatakan karut, karut. Tiada siapapun yang mahu menjaga nama baik PM daripada terpalit dengan kes hina ini. Apakah burit Saiful lebih penting daripada nama baik PM? Lebih baik memberi fokus kepada isu yang belum selesai berbanding isu liwat yang telah tamat.

Isnin, Februari 16, 2015

Menjadi Tetamu Allah


Apabila kita berkunjung ke rumah seseorang, adab sebagai tetamu akan dipelihara. Anak anak telah diberi pesan agar menjaga tingkah laku, bahasa biar bersopan. Lebih lebih lagi jika orang yang dikunjungi orang yang dihormati keluarga dan masyarakat. Kesempatan yang terluang akan digunakan untuk mengeratkan silaturrahim sebaik mungkin.

Bagaimana pula jika kita berkunjung kerumah Allah. Apakah bentuk adab yang kita tonjolkan? Telah menjadi persoalan kini di mana ramai jemaah masjid memperlekehkan etika ketika berkunjung ke masjid.

Membawa telefon bimbit ke dalam masjid tidaklah menjadi kesalahan. Jika tiada keperluannya adalah lebih baik ditinggalkan. Masalah telefon berbunyi ketika solat  menunjukkan ketiada adaban. Orang tahu kamu lupa tetapi berpunca sikap tidak mengambil berat. Lebih tidak beradab apabila jemaah ber "WhatsApp" sambil mendengar kuliah daripada ustaz. Lebih teruk lagi ada  yang menggunakan telefon dengan suara yang boleh mengganggu jemaah lain. Jika penting sangat pun silalah keluar masjid dan bercakap perlahan mungkin dan ringkas.

Gunalah setiap saat dan ketika menjadi tetamu Allah dengan perkara perkara yang mendekatkan kita denganNya. Jika kita memelihara adab kita ketika berada dirumah manusia mulia maka lebih utama lagi hendaknya ketika berada di rumah Allah.

Jumaat, November 14, 2014

Allahyarhamah Rohaya Binti Abdul Manap.

Pada 7 Nov 2014 jumaat, jam lebih kurang 12.30 am di HKL makcikku (adik bongsu kepada emak) telah menghembuskan nafas terakhirnya. Beliau lebih mesra dipanggil Acik Babut tidak menunjukkan sebarang kemerosotan pada penyakitnya. Cuma berlaku pendarahan pada salur darah yang digunakan semasa hemodylisis. Setelah rawatan diberikan beliau dan doktor pun mengesahkan beliau dalam keadaan stabil.

Namun takdir di tangan Allah. Sakit bukanlah syarat untuk mati. Sihat bukan syarat mesti hidup. Pada malam tersebut pihak hospital telah menyatakan arwah dalam keadaan kritikal. Warisnya telah dihubungi. Janji Allah telah sampai. Maka saat tersebut juga berpisahlah beliau dengan semua keluarga dan miliknya didunia ini. Moga Acikku mendapat keredhaan Allah dan ditempatkan bersama arwah orang orang beriman. Amin.

Jumaat, September 12, 2014

Bocor, Bocor, Sampai Bila...


Tahun ini 2014 bocor lagi...UPSR. Barangkali calon PMR dan SPM akan mengalami nasib yang sama tidak lama lagi. Awal awal TPM mengatakan kementeriannya disabotaj. Aku naik meluat mendengar jawapan sebegitu. Bukan tahun ni sahaja belaku kebocoran...kalau begitu sudah banyak kali kementerian disabotaj. Mengapa tidak diperbaiki sistem pengurusan peperiksaan tersebut.

Sepatutnya jangan lemparkan andaian terlalu awal. Apa kata TPM jika ada andaian yang mengatakan kementerian sengaja bocorkan supaya peratus peperiksaan meningkat. Oleh itu imej menterinya akan juga meningkat. Aku berpendapat, takkan sampai buat macam tu.

Apa pun ketelusan, keikhlasan dan intigriti seseorang petugas yang perlu diamanahkan tugas penting seperti pengendalian peperiksaan ini perlu diambil berat. Tidak boleh pilih secara sembrono sahaja. Cuma keperibadian terpuji sahaja yang layak diamanahkan tugas sebegini.

Hendaknya kejadian bocor ini tidak akan kedengaran lagi di masa hadapan. Belajar dari kesilapan. Cuma pihak kementerian TPM/KP sahaja yang tahu dimana kelemahan tersebut. Jangan sampai kualiti peperiksaan kita dipertikaikan oleh negara lain. Sedangkan kita tiap tahun ingin menghantar pelajar pelajar kita ke negara mereka.


Khamis, September 11, 2014

Masjid Sungai Long, Jeli, Kelantan

Dalam perjalanan pulang dari Kuala Terengganu kami singgah di Masjid Sungai Long, Jeli untuk menunaikan solat jumaat. Ketika melintasi Jeli waktu jumaat masih lambat. Untuk meneruskan ke Gerik agak jauh dan pasti tidak sempat. Kami terpaksa menggunakan GPS untuk mengesan masjid berhampiran. Masjid ini seperti kedudukan di bawah adalah terhampir dengan lokasi kami semasa itu.

Para jemaah masih belum ramai yang tiba. Parkir agak lapang lagi. Masjid tidak berapa besar mungkin tidak berapa ramai kariah di sini. Kedudukannya agak menarik kerana berada di atas bukit.
Khutbah di baca dengan semangat sekali. Banyak memberi teguran dan peringatan kepada jemaah. Selesai solat imam membacakan doa. Aku agak tersentuh dengan bacaan doa imam tersebut kerana beliau teresak esak menangis ketika memanjatkan doa kehadrat Ilahi. Bagitulah jika iman dapat melihat begitu lemahnya kita dan begitu besarnya kekuasaan Allah. Hanya Allah yang dapat membantu segalanya dalam kehidupan ini. Hanya Allah jua yang dapat menyelamatkan kita daripada kesilapan yang kita lakukan daripada terus terjerumus ke neraka kelak.





Rabu, September 03, 2014

Allayarhamah Khadijah Binti Isa (Mak Long Minah)

Mak Long Minah adik kepada bapa mertuaku talah menghembuskan nafas terakhirnya pada 31/8/2014 jam 6.40 petang. Jenazahnya telah dikubumikan bersebelahan pusara ibunya di Tanah Perkuburan Islam, Jalan Banjar Masjid Tinggi Bagan Serai. Beliau telah mengiringi pemergian ibunya 8 bulan lepas.

Semoga Pak Long, anak anak dan seluruh keluarga tabah menghadapi saat kesedihan ini. Al Fatihah.

Selasa, Jun 24, 2014

Allahyarham Mhd. Nordin Bin Mahiram

Di saat hati masih hiba berikutan pemergian Pak Ngah 9 hari lepas , seorang lagi pak cik aku (Pak Udin) telah kembali kerahmatullah pada 19 Jun 2014 pada pukul 12.55 am di Institut Jantung Negara.

Isnin, Jun 16, 2014

Allahyarham Pak Ngah Shamir Bin Mahiram

Pak Ngah adalah adik kepada arwah bapaku ia itu anak yang ke 3. Allahyarham telah menghembuskan nafas terakhirnya pada 10/6/2014 bersamaan hari selasa pada waktu 12:38 pm setelah sebulan dimasukkan ke HKL.

Setelah kematian bapaku arwah Pak Ngah telah lebih mengambil berat hal adik beradik ku. Terserlah di hatinya akan perasaan ingin melihat kami terus kuat mengharungi kehidupan yang mendatang. Pemergian arwah ayah tatkala usianya 40 tahun dan anak anak mula membesar memang perit untuk diterima. Akan tetapi ketentuan Ilahi lebih mengatasi segalanya. Segala dugaan kehidupan hanya disandarkan kepada emak. Akan Allah tidak membiarkan hambanya. Pak Ngah banyak membantu. Di usianya yang masih muda hingga berkeluarga, kasih dan bantuan yang diberi tidak berkurang. Bagai rahmat diturunkan oleh Allah isterinya (mak Ngah) mempunyai pekerti serupa dengannya. Syukur kami memiliki mereka. Jasanya dan Mak ngah tidak dapat aku sebut satu persatu apatah lagi untuk membalasnya dengan harta dan wang. Aku yakin Allah menilai setiap pengorbanan yang mereka curahkan.

Ya Allah, kami redha dengan ketentuanMu ini. Ya Allah kami pasrah dengan ujian ini. Namun aku berharap kepada Mu agar dikuatkanlah iman ini. Agar diringankan tulang belulang ini untuk beribadah kepadamu. Agar kau terima amalan ini. Agar jika ada kebaikan daripada penyerahan diri ku ini kepada mu maka ada manfaatnya buat orang orang yang kukasihi yang telah pergi dahulu daripada ku. Al-fatihah.

Selasa, Mei 27, 2014

Coklat Haram

 "Jika dikumpul jumlah makanan haram yang termakan oleh kita boleh menyamai lebih daripada seekor babi" Begitulah kata kata seorang ustaz yang pernah saya dengar sebelum ini. Pada mulanya agak keterlaluan bagi saya menerima kenyataan tersebut, namun melihat kepada isu terkini rasanya ada kebenaran kata ustaz tersebut. Begitulah terdedahnya kita setiap hari dengan makanan haram walaupun ianya sudah dijamin oleh pihak yang mempunyai kuasa(Jakim) untuk mengesahkan kehalalannya. Itu belum mengambil kira makanan yang tidak mempunyai pengesahan halal. Lebih teruk lagi ada sebilangan masyarakat yang langsung tidak memikirkan soal halal haram.
Apabila timbul isu haramnya sesuatu makanan yang melibatkan penerima sijil sah halal maka kita melihat pihak berwajib bersikap agak berkompromi dengan syarikat pengeluar. Amat berat untuk mengumumkan nama produk. Jika diumumkan pun masih mengambil sikap seolah olah ingin memelihara keselamatan perniagaan syarikat tersebut.
Merujuk kepada isu coklat Cadbury yang mengandungi bahan daripada babi, kita tidak nampak satu tindakan yang serius yang boleh diambil oleh pihak berkuasa demi menjamin isu sebegini tidak berulang lagi. Puncanya pihak berkuasa tidak melihat terjadinya perkara ini disebabkan sekadar satu kesilapan. Mengapa tidak menganggap ianya satu agenda untuk menghina Islam.
Makan makanan haram akan mendatangkan impak yang buruk kepada pembentukan rohani masyarakat islam. Masyarakat bagaimanakah akan terbentuk akan datang sekiranya pembesarannya bergelumang dengan makanan tidak halal. Tindakan berat terhadap pihak Cadbury contohnya perlu diambil demi satu pengajaran kepada lain lain syarikat yang cuba memperlekehkan Sijil Halal yang dikeluarkan oleh Jakim.

Selasa, April 08, 2014

Masjid Sultan Ismail, Kuala Terengganu.

Dikesempatan berada di Kuala Terengganu kali ini aku ambil kesempatan untuk meminta rakan orang Dungun Saudara Razif untuk membawa aku ke masjid paling cantik di sini. Dengan selamba Razif jawak ok, ok. Selang beberapa minit kami sudah sampai di perkarangan masjid ini. Ketika itu waktu maghrib agak lambat lagi. Aku ambil kesempatan meninjau beberapa sudut dan merakamkan sedikit gambar untuk kenangan.
Memang aku setuju dengan Razif. Memang cantik, Jauh bezanya dengan lain lain masjid di Kuala Terangganu ini yang pernah aku rakamkan.






Gambar di atas menunjukkan sebuah bangunan homestay milik masjid yang boleh disewa. Ketika ini homestay ini tidak dihuni oleh pengunjung. Melihat keadaan luarannya ianya amat selesa untuk dihuni. Tempahan boleh dibuat seperti banner di bawah.






Terima kasih kepada Razif dan Azmi yang sanggup melayan aku dan Zuraimi ketika berada di sini. Sotong goreng cicah tepung dan pelbagai makanan lain yang dibelanja amat menyelerakan. Razif dan Azmi adalah bekas pelajar peringkat Master di Universiti Teknologi Petronas, tempat aku bertugas.
Sekiranya anda berkunjung ke Kuala Terengganu, jangan lepaskan peluang untuk berkunjung ke masjid ini.

Jumaat, Mac 21, 2014

MH370 Persoalan Dan Punca

Sudah dua minggu pesawat MH370 hilang. Pelbagai persoalan timbul untuk mencari jawapan mengapa, di mana, siapa, bagaimana punca kehilangannya. Dalam masa dua minggu itu juga pelbagai andaian dibuat oleh pelbagai jenis orang. Ada yang nampak jawapan diberi ikhlas untuk mencari penyelesaian dan ada yang dilihat cuba mengguk di air keruh.

Antara pelbagai andaian tersebut, berita ini paling menarik perhatian aku untuk difikir. Tanpa ingin mengulas, dilihat ada kewarasan. Sila lihat di sini. Apapun hingga saat ini MH370 masih belum dijumpa dan doa masih dipanjatkan kepada Allah yang maha berkuasa dan Maha Mengetahui untuk keselamatan semua penumpang pesawat tersebut.