Jumaat, September 09, 2016

Iklan Bodoh

Image result for iklan lucah
Dulu orang ramai bising pasal iklan yang melampau. Mengiklan produk menggunakan pendekatan lucah. Walaupun tidak menggunakan bahasa lucah secara langsung tetapi maksud disebaliknya amat mudah diterjemahkan. Tidak pasti setakat mana keberkesanan pengiklanan yang tidak beretika itu mempengaruhi pelanggan.

Selain itu ada terdapat juga iklan yang memperbodoh bodohkan pengguna dengan janji janji yang tidak masuk akal. Tanda tanda bohong apabila usaha diperlakukan sedikit tetapi natijahnya terlalu besar. Mana mungkin dengan menyapu sesuatu ke badan boleh menguruskan. Mana mungkin menelan pil sahaja boleh jadi cantik serta merta. Masih hidupkah nenek kebayan zaman moden ini.

Yang paling menyakitkan hati sekarang ini apabila melihat satu iklan qurban di TV. Segolongan manusia berebut rebut untuk mendapatkan peluang berqurban sehingga berlaku kekecohan. Mengapa menggambarkan sesuatu yang bodoh yang sudah pasti keadaan tersebut tidak mungkin berlaku pun. Tunjuklah sedikit yang umat islam ini cerdik. Adakah negara kita kekurangan binatang qurban. Kalaupun untuk mengajak masyarakat berqurban keluar negara, biarlah iklan itu bermutu selari dengan kehidupan masyarakat islam sekarang. Hidup seiring dengan perkembangan teknologi dan perhubungan tanpa sempadan.

Semakin hampir hari raya qurban, maka semakin kerap boleh dilihat iklan tersebut di tv.
























Tiada ulasan:

Catat Ulasan