Jumaat, Januari 29, 2016

Surau Kampung Sungai Bil Dalam Kenangan - 2


Inilah bentuk surau baru yang sedang didirikan bagi menggantikan surau lama. Alhamdulillah Allah memberikan kemudahan kepada jawatan kuasa pembinaan surau baru apabila salah seorang ahlinya mempunyai kepakaran dalam bidang binaan. Hasil usahanya amat menarik dan disepakati oleh semua ahli kariah. Moga moga ramai lagi anak kampung ini mempunyai kepakaran tertentu agar dapat menyumbang untuk pembangunkan kampung tercinta ini.
Surau lama sudah berlalu, yang tinggal hanya sejarah yang terpahat di lubuk hati penduduk masing masing. Sudah pasti adanya insan yang dilontarkan hidayah di surau lama itu. Adanya insan memohon ampun agar segala dosanya dipadamkan di situ. Ada insan yang dimuliakan Allah di situ. Dan ada juga insan yang dirindui oleh rumah Allah akan kehadirannya di situ.

Ya Allah, kau berilah keberkatan atas surau baru ini. Dengan kelahiran surau baru ini Kau lahirkan rasa cinta kami kepada rumahMU. Satukanlah hati hati kami. Kuatkanlah ukhwah kami. Lipat gandakanlah iman kami. Beri kami kekuatan untuk memaksa diri kami beramal kepada Mu. Curahkanlah kami ilmu yang membawa kami ke syurga mu. Ilmu yang dapat memberi kejayaan kepada kami di dunia dan juga di akhirat.

Semoga surau baru dapat disiapkan dalam masa terdekat ini. Agartercapai impian ahli kariah untuk menyambut Ramadhan tahun ini bersama surau baru yang tersergam indah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan