Ahad, Februari 07, 2010

Masjid At-Toyyibin, Taman Bidara, Selayang

Semalam berkunjung ke rumah abang ipar di Sri Gombak. Bertolak dari Seri Iskandar Perak pukul 8 am. Sebelum terus ke rumahnya aku singgah di masjid ini. Pergi jenguk Mydin sebentar sebab ada sesuatu ingin dibeli untuk anak anak.
Masjid ni agak sederhana nampaknya tetapi menarik untuk dicontohi oleh mana mana masjid. Ruang yang sekadarnya digunakan untuk menyediakan perkhidmatan bergunting rambut. Biar orang muslim yang menguruskan kepala kita.(lihat n3 di bawah ni)

Ada juga disediakan sekolah agama untuk kemudahan penduduk berdekatan. Mudahnya mereka.

Aku jenguk kedalam masjid ada ustaz sedang bagi kuliah. Masjid kecil tapi memainkan peranan besar kepada jemaahnya.

5 ulasan:

  1. Salam YB.

    Senario kini masjid dan juga surau kena ganda giat dakwah mereka supaya institusi ini betul-betul menjadi landasan yang kukuh mempertahankan aqidah orang Islam tanpa ilmu umat Islam akan menjadi celaru.
    Syabas dan tahniah kepada masjid tersebut.

    BalasPadam
  2. Salam Leenoh,

    Saya juga melihat ada seorang mungkin keturunan Bangladesh, sedang bertugas membersihkan kipas kipas dalam masjid. Tak sampai hati snap gambar dia tanpa kebenaran.

    Masalah yg dihadapi terdapat kekangan dalam memilih orang yang selayaknya mentadbir masjid. Orang yg jarang kemasjid pun terlantik juga. Mana nak ambil kisah hal masjid.

    BalasPadam
  3. alhamdulillah sejak pakatan rakyat merampas selangor,masjid-masjid telah ditadbir dan diimarahkan spt yg sepatutnya.tidak spt sebelum ini ahli kariah tak kenal siapa jawatan kuasa pentadbir masjid kerana mereka yg dilantik itu memang jarang datang kemasjid...

    BalasPadam
  4. saya pernah kemasjid ini lebih kurang 2 tahun lepas.tahniah kpd pehak pentadbir masjid kerana mengisi masa dgn aktiviti dan majlis ilmnu walaupun masjidnya tidak begitu gah....

    BalasPadam
  5. Salam Tanpa Nama di atas,

    Memang benar kata anda, saya juga melihat apa yang anda nyatakan. Memang bagus masjid ni. Setiap kali saya singgah ada sahaja pembaharuan terlaksana.

    BalasPadam