Isnin, Februari 22, 2010

Kalau Aku Seorang Menteri

Zaman sekolah dahulu kita sering menulis karangan. Format karangan yang paling aku suka ialah berbentuk andaian. Skopnya luas dan banyak isi boleh ditulis. Malangnya kita sering diberi tajuk; Aku sepasang kasut, aku sebatang pen dan pelbagai andaian. Kalau pun kita diberi tajuk; aku sebuah televisyen, kita bercerita tentang kita dibeli oleh seseorang, berkenaan kerja harian aku dan akhirnya mati sebab meletup disambar petir. Sepatutnya dahulu aku tulis begini: pagi pagi aku dihidupkan oleh tuanku. Tuan aku akan mendengar dan melihat sahaja apa yang aku pamer dan kata. Walaupun ia tuan kepada aku ia tidak boleh memperkudakan aku mengikut kehendak nafsu serakahnya. Aku sebagai tv juga ada prinsip. Berkata yang benar dan gambarkan yang benar walaupun bukan berupa halwa telinga dan mata. Aku ada tugas perlu dilakukan yang diamanahkan oleh kilang yang membuat aku.

Kalau ditanyai sekarang apakah karangan terbuka sedemikian yang sesuai, aku akan tulis; Kalau aku seorang menteri. Kita bebas. Kita boleh tulis nak jadi apa pun, waima nak jadi raja pun boleh. Yang tak bolehnya hanya satu iaitu menyekutukan Allah.

Kalau aku seorang menteri, aku mahu jadi menteri perdagangan. Aku akan memastikan rakyat 1 Malaysia tidak lagi merana dengan masalah telur, masalah kelapa, masalah minyak, masalah ayam, masalah gula. Aku akan lantik pelayan pejabat aku memastikan masalah ini tidak menyusahkan rakyat 1 Malaysia. Semua masalah tu masalah kecil kecil belaka, tidak perlu timbalan menteri aku berkata akan masalah itu. Banyak masalah besar yang perlu kami fikirkan. Sama seperti murid darjah satu kencing dalam kelas. Tidak perlu pengarah pendidikan berucap tentang budak kencing itu. Cukup bagi ketua darjah dan penolongnya menyelesaikan masalah tu. Kalau pengarahpun nak cakap jugak maknanya mungkin murid kencing itu anaknya.
Sukarnya mendapatkan gula di tempat aku di Seri Iskandar. Bukan nak minta gula tapi nak beli gula guna duit Ringit Malaysia. Lemah sungguh langkah mengatasinya. Itulah sebabnya aku nak jadi menteri. Aku tahu masalah ini disebabkan monopoli. Aku menteri beragama islam. Aku tahu islam tidak membenarkan perdagangan berasaskan monopoli. Kalau gula tak cukup di pasaran aku akan tawarkan kepada rakyat 1 Malaysia untuk buka kilang gula banyak banyak. Tidak perlu besar macam di Shah Alam tu. Kalau tebu tak cukup, aku akan minta kawan aku menteri pertanian supaya buka felda tanam tebu. Aku tak sanggup tengok pelanggan mahu beli gula , gula habis. Bila aku menteri melawat pasaraya, banyak pulak gula. Aku tak mahu jadi menteri pening. Aku tidak akan beri alasan kepada rakyat 1 Malaysia bahawa gula tak ada sebab nak kawal rakyat daripada makan gula banyak banyak. Nanti ramai pulak kencing manis. Aku mahu timbalan menteri aku boleh bercakap bernas macam aku. Jangan banyak beri alasan. Aku sedar rakyat lantik aku agar aku tolong rakyat tapi bukan bodohkan rakyat.

Aku suka kawan aku menteri yang jaga komunikasi. Dulu rakyat aku susah nak guna telefon mudahalih. Mahal sangat yurannya. Apabila tiada monopoli dalam industri tersebut maka rakyat 1 Malaysia sekarang mudah memilikinya. Budak tadika pun sudah ada handphone.

Pilihanraya lambat lagi. Namun aku tetap bekerja keras demi memajukan negara aku Malaysia tercinta dan rakyat 1 Malaysia demi kerana Allah. Aku tak kisah samada aku dicalonkan lagi atau dilantik menjadi menteri lagi. Kalau ditawarkan aku tidak keberatan untuk menjadi Perdana Menteri.

6 ulasan:

  1. Salam YB.

    Kalau aku seorang menteri..bagus jugak tu, gula itu sesuatu yang manis tetapi, kekadang kisah gula tidak pula semanis gula.

    BalasPadam
  2. Salam leenoh

    depa gula gulakan kita...

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. la ni kalau nak apa-apa yang susah nak dapat..jemputla menteri

    BalasPadam
  5. Betul tu Musa, depa ni gian kena panggil, mesti datang punya.

    BalasPadam
  6. IdaN, APA YG KAU CATAT, MENGAPA PULAK KENA BUANG?

    BalasPadam