Ahad, September 26, 2010

Kaloi Sabah dan Lou Han

Awal bulan ni sebelum hari raya lepas aku beli 2 ekor ikan peliharaan kaloi dan lou han untuk mengisi akuarium aku yang kosong. Akuarium tersebut telah kosang beberapa bulan lepas setelah penghuninya Kaloi Sabah telah mati. Mati ketika saiznya lebih kurang selebar tapak tangan. Aku menjangkakan ia boleh dipelihara lebih besar daripada itu. Atas dasar kurang puas hati aku mahu pelihara spesis itu semula.
 Amat seronok melihat bintik hitam di belakangnya dan 2 urai janggut panjangnya itu.
 Orang lain dah bosan dengan ikan lou han tetapi aku baru terasa nak pelihara pulak. Sekarang saiznya lebih kurang selebar 2 inci. seronok dengan warnanya yang menyerlah. Bonggol ditengkoknya kini sudah mula meninggi.

Insyaallah setahun selepas ini aku akan paparkan semula tentang ikan ini. Kita lihat apa akan jadi pada 2 ekor ikan tersebut. Itu pun kalau umurnya panjang. Lebih penting daripada itu umur pemeliharanya juga turut panjang.

3 ulasan:

  1. Salam YB,

    Cantik ikan YB. Dalam bilik kakak ada juga aquarium. Tapi bilik tempat kerja bukan rumah. Kalau dirumah alamat tak makanlah ikan-ikan tu he...he...

    Bilik pejabat kakak ada 9 ekor ikan dalam aquarium yang panjangnya 11 kaki panjangnya. Cuba bayangkan..... every morning before start on the computer feeding them first. Dah jadi routine.

    BalasPadam
  2. Salam YB,

    Salah kira, bilik kakak 11 kaki, aquarium tu 7 kaki je.... sorry

    BalasPadam
  3. Salam Kakzakie,

    Kalau bukan 11 kaki, 7 kaki pun dah kira besar tu. Banyak jugak kena keluar modal sebesar itu. Kalau majikan saya sanggup sponsor, teringin jugak rasanya. Cuma baru baru ni ada kawan bagi saiz 2 kaki. Masih belum isi air lagi.

    Wassalam

    BalasPadam