Isnin, September 13, 2010

Masjid Kristal Terengganu

Aku pernah singgah di masjid yang menjadi kebanggaan penduduk Terengganu. Memang indah binaannya. Menggunakan kebanyakannya bahan kaca dan keluli samalah dengan binaan tempat aku kerja. Pendek kata tak gaduh nak fikir kerja cat mencat. Cuma perlu fikir nak cuci cermin sahaja.
Awal pembinaannya masjid ini pernah menjadi kontroversi kerana matlamat pembinaannya tidak selaras tujuan tempat ibadah. Kos binaan menjangkau RM500 juta. Ada juga mengatakan tiada solat jumaat didirikan di sini. Jika benar apa rasional pembinaannya. Cuma penduduk stempat yang tahu. Aku pun tak sempat nak bertanya. Kurang peramah pulak hari tu.

Sempatlah kami sekeluarga menaiki bot menyusiri kuala sungai hingga ke pertemuan dengan laut bagi melihat keindahan persekitaran. Kini pandangan masjid juga boleh dilihat dari arah laut.

Jambatan ke Gong Badak

Semoga masjid ini yang menelan belanja bukan berpuloh puloh juta malahan ratusan juta dapat mendatangkan manfaat berlipat lipat kali ganda kepada umat islam diterengganu khususnya dan islam keseluruhan amnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan