Rabu, September 29, 2010

Kaunter Tak Mesra Pelanggan

 Pernahkah anda berurusan di kaunter seperti di atas. Sekali lihat memang tiada cacatnya. Cantik dan kemas. Tulisan menyatakan itu kaunter pun jelas.
Lihat pula gambar ini. Sekarang baru terserlah sedikit apa yang tidak kena pada sesuatu kaunter. Agak agak anda apa yang pemuda berbaju jalur biru dan pakcik berkupiah tu sedang lakukan. Sudah pasti mereka sedang berurusan dengan petugas kaunter tersebut. Jadi mengapa pula perlu membongkok? Disebabkan lubang untuk berurusan itu terlalu rendah. Terdapat pula satu lubang di sebelah atasnya. Apa pula guna lubang itu? Jika untuk berbicara dengan petugas kaunter ianya terlalu tinggi.

Kesimpulannya kebanyakan kaunter berhadang cermin tidak bersifat mesra pelanggan. Sepatutnya keadaan dinyatakan di atas tidak terjadi sekiranya faktor ketinggian masyarakat malaysia diambil kira. Lubang yang dibuat untuk berurusan terlalu rendah dan terlalu tinggi.
 Kaunter tanpa penghadang adalah lebih mudah. Malah kaunter  yang mengendalikan urusan kewangan seperti bank, kini menggunakan konsep tersebut.

Untuk memberi nilai tambah kepada sesuatu kaunter agar lebih mesra pelanggan, bangku disediakan untuk pelanggan yang berurusan dikaunter. Ini boleh memberi keselesaan kepada pelanggan selain meningkatkan tahap kesabaran pelanggan bagi sesuatu urusan yang mengambil masa yang panjang.

Tiada ulasan:

Catat Komen