Selasa, Jun 21, 2011

Masjid Al-Falah, Ayer Tawar Perak

Masjid ini terletak di pinggiran pekan Ayer Tawar  sebelah kiri jalan Lumut - Ipoh. Aku kerap juga singgah di sini sebab masjid terletak di tepi jalan. Tidak banyak masjid terletak di tepi jalan di laluan Lumut - Ipoh. Kawasan parkirnya juga luas.
Sesuatu yang aku suka masjid ini ialah penghawa dingin akan dipasang tiap kali masuk waktu solat. Walau bagaimanapun aku percaya kecuali waktu suboh dan akupun tidak pernah singgah waktu suboh. Kemudahan yang ada memang perlu dimanfaatkan sebaiknya. Waktu yang paling baik sememangnyalah waktu solat. Amat sedih pula jika ada masjid memasang penghawa dingin ketika orang ramai sahaja. Jika tidak ramai jemaah, bermakna kita perlu menghormati jemaah yang sanggup datang itu. Walaupun mereka tak ramai kita kena hormati mereka kerana mereka mendirikan fardu kifayah itu. Mereka memang patut menikmati nikmat dingin tersebut. Lebih malang jika ada masjid menghadkan kepenggunaannya. Yang penting jangan membazirkan dengan sia sia. Walaupun bil letrik dah mahal (menyusahkan rakyat) manfaatnya perlu digunakan.
Masjid ini mempunyai ruang ilmu di bahagian belakangnya. Syabas diucapkan kepada jawatankuasa nya kerana prihatin tentang keselamatan jemaah dengan meletakkan Peti Ubat.
 Sesuatu yang berfaedah adalah baik untuk ditampal agar mendatangkan ilmu kepada para jemaah. Kita tahu adalah tidak dibenarkan menjalankan urusniaga didalam masjid. Kesucian masjid perlu dijaga. Banyak sekarang kita lihat iklan iklan perniagaan ditampal disekitar masjid. Iklan jual dan sewa rumah. Iklan ubat ubatan. Papan notis masjid bukan papan notis farmasi.
Masjid ini telah dirasmikan oleh Sultan Idris iaiatu sultan Perak sebelum Sultan Azlan sekarang ini.


Tempat menunggu ahli keluarga yang belum selesai menunaikan solat

Ruang tambahan di luar masjid

Kerusi van pun ada
Dewan solat
Pandangan tepi
Nun di sana pintu masuk masjid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan