Jumaat, Januari 21, 2011

Lauk Pauk Di Beijng

Satu soalan cepumas yang sering dipertanyakan apabila ingin ke Beijing ialah soal makan. Boleh masuk tak? sedapkah? dan macam macam. Soal sedap tak sedap adalah perkara subjektif. Bagi kita tak sedap, bagi orang lain sedap. Bagi mereka membosankan tapi bagi kita memuaskan selera. Jadi apa pun jenis makanan sedap dan tak sedap bergantung diri kepada setiap individu.
Sesuatu yang paling mudah dijadikan sebagai penanda aras kesedapan sesuatu makanan ialah masakan ibu. Sekiranya masakan itu menyamai atau hampir sama dengan rasa masakan ibu seseorang sudah tentu ia akan mengatakan masakan itu sedap dan setaraf 5 bintang. Jika masakan itu tidak sama rasanya sudah pasti diberi sekadar 3 bintang.
Oleh itu sepanjang berada di Beijing kami menjamu selera di restoran muslim. Restoran muslim mempunyai papantanda warna hijau. Aku boleh membuat rumusan awal bahawa sekiranya ingin menguruskan badan silalah tinggal diBeijing. Sebabnya faham faham sahajalah....tidak baik untuk mengatakan makanan tidak sedap.
Dalam gambar ini adalah sebahagian masakan yang dihidangkan. Maaf aku tidak tahu apa nama jenis makanan ini. Rasanya sukar digambarkan sebab aku tidak pernah rasa sebelum ini.
Walaupun ada nasihat mengatakan supaya membawa bekalan lauk sebelum berangkat, tetapi bagi aku tidak perlu samasekali. Mustahil kita akan mati tak makan di sana jika hanya sekadar masakan kurang menyelerakan. Selagi ia tidak keluar sendiri dari tekak, telan sahajalah.

Gambar atas ni tentu semua orang Malaysia kenal. Telur dadar. Mengapa pula tinggal sedikit jer sedangkan semua lauk di atas tadi masih banyak lagi? Mana tak nya jika semua dok attack pinggan tu jer.

Restoran paling sedap aku rasa
Antara hari hari berlalu, kami tidak pernah makan di restoran yang sama. Maka pelbagai cara hidangan dirasakan. Yang paling aku teruja adalah ketika makan di restoran malam terakhir. Aku rasakan seolah olah aku berada bukan di China. Masakannya pun terasa pedas yang menjadi asas masakan melayu. Lihatlah gambar gambar di bawah tentang masakan yang bagi aku sudah cukup menyelerakan. Boleh dikatakan semua masakan di bawah ini memang sedap. 5 bintang. Sekali lagi nama masakan tidak di ketahui.
Sayur
Dicucuk dgn batang aiskrim

Nasi agak melekit

Sedap..

Jagung

Anakku Hilman bersama Tour Leader En Amir (Southwest Travel)

Sungguh pedas dan sungguh sedap

Ikan goreng

Telur dadar
Kami tinggalkan Beijing dalam kesejukan yang menggigit. Namun 23 Dec salji masih belum turun.

2 ulasan: