Selasa, Disember 06, 2011

Kepala Air Sungai Bil

  Pada entry kali ini kita mahu melihat perbandingan 2 gambar dirakamkan dari tempat yang sama tetapi situasi yang berbeza.  Pada entry sebelum ini ada diingatkan kepada pengunjung bahawa apabila berkunjung ke Sungai Bil untuk berkelah anda hendaklah berhati hati apabila hari hujan ataupun ada tanda tanda hujan turun di ulu sungai seperti   disini  dan disini. Mungkin ada yang tidak ambil kisah sebab anda belum pernah melihat apa dia kepala air. Aie sungai berjeram jika naik amat berbeza dengan bentuk sungai yang lebar kerana sungai tersebut kurang deras.


Jika anda melihat gambar di atas ianya diambil sebulan sebelum gambar berlakunya air naik besar seperti di bawah. Saya memberanikan diri untuk kelokasi yang sama agar anda dapat melihat gambar yang dirakamkan dari lokasi yang sama tetapi situasi yang berbeza. Putik rambutan di atas itu pun telah masak merah. Ia dirakam dari atas jambatan yang tinggi daripada paras air tetapi ketika keadaan air naik besar paras air hampir ke jambatan. Lihatlah betapa dasyatnya bahaya dari air tersebut. Daripada keadaan yang sungguh mengasyikkan berubah kepada keadaan yang boleh mengancam jiwa.

Orang kampung aku fanggil fenomena ini Air Bosar.Alhamdulillah berkat daripada kerahmatan Allah belum ada sejarah anak kampung ini yang dihanyutkan air. Sebenarnya ada beberapa petua untuk mengenal atau mengesan kepala air ini. Antaranya ialah bunyi daripada batu batu yang berlaga. Jika kepala air itu masih jauh ianya dapat dikesan secara begini: kita perlu menyelam sebentar, dimana kita akan dapat mendengar bunyi duk,duk,duk yang datangnya daripada batu batu yang berlaga akibat ditolak oleh kepala air tersebut. Jangan menyelam lama sangat kelak anda pula akan berlaga dengan batu tersebut. Jika anda di hilir sudah dapat melihat kepala air itu tidak perlu lagi menyelam atau anda juga akan dihempas kebatu tersebut. Selain itu ialah terdapat banyak sampah dan daun daun dipermukaan air secara tiba tiba. Itu menunjukkan kedatangan kepala air tetapi tahap kecil.
Gambar ini adalah bahagian hilir pada gambar di atas. Anda akan teruja apabila melihat sungai tersebut. Tambahan pula dengan airnya yang jernih. Cuba bandingkan pula dengangambar di bawah. Cukup menggerunkan.
Sebenarnya air yang naik sebelum ini adalah lebih besar atau dasyat daripada apa yang anda lihat ini. Sila lihat tunggul balak pada gambar tersebut. Walaupun air itu besar tetapi masih gagal menghanyutkan batang balak tersebut. Bayangkan pula besarnya air naik sebelum ini. Sila lihat batang balak tersebut yang dirakam sebelum ini yang panjangnya lebih kurang 50 kaki. Ianya dihanyutkan ke situ kira kira 3 bulan lepas.
Anda boleh melihat palang jambatan pada gambar di bawah ini.

Bandingkan antara tenang dan ketika ganas. Begitu jika Allah ingin memberi peringatan kepada hambanya. Jika kita masih engkar, apakah gambaran ini masih belum cukup untuk kita merasai bahawa Allah mempunyai ancaman yang lebih besar lagi yang masih belum diturunkan kepada kita. Apakah kita ingin menunggu ancaman itu dihantar baharu kita sedar yang kita telah jauh daripada Allah.
Kita tidak sanggup kejadian kejadian buruk yang ditunjukkan oleh Allah sebelum ini seperti Trajidi Kuala Dipang, di Sabah dan yang terbaharu di Cameron Highland berlaku di sini.
Gambar di atas adalah antara lokasi pilihan pengunjung. Memang tenang dan air yang sangat jernih menyebabkan pengunjung sukar untuk pulang awal. Apa perkara pun kita hendaklah sentiasa berwaspada. Bahaya ada di mana mana.
Jika anda berkunjung ke tempat perkelahan ini, tempat di bawah ini sering penuh dengan pengunjung.



Gambar di atas ialah lokasi kampung di mana tempat mandi orang kampung ini. Aku sering menerangkan kepada mereka akan bahaya kesan air besar. Setelah umur mereka berbelas tahun baharulah mereka menyaksikan sendiri kenyataan yang dilontarkan selama ini.
Gambar gambar ini bukan untuk menakut nakutkan anda tetapi untuk memberi kesedaran agar sentiasa berhati hati ketika berada di sungai tidak kira sungai mana sekali pun.

 
Kebiasaannya air ini akan surut dengat cepat. Esok ia akan seperti biasa hanya air agak kemerah merahan. Tetapi air sebegitu agak seronok berendam kerana teramatlah sejuknya. Sungai ini sentiasa menanti kunjungan anda.

4 ulasan:

  1. sungguh menakutkan.kuasa Allah
    teringat kes 3 beradik itu

    BalasPadam
  2. memang menakutkan, kalau tengok sendiri lagi takut.

    BalasPadam
  3. Bagaimana keadaan Sg Bil sekarang? Tandas dan lain2 kemudahan? cadang nak bawak kelab mandi mana situ,,,

    BalasPadam
  4. Salam Fata,

    Sedih nak cerita. Kelebihan dan nikmat telah diberi Allah tapi dipersiakan sebegitu rupa.
    Anda boleh situasi terkini kws perkelahan itu di link bawah ini:
    http://www.mazidulakmal.com/2011/11/kru-krut.html

    BalasPadam