Isnin, Februari 28, 2011

Asalkan Aku Islam

Sudah hampir 30 tahun lencana ini aku simpan. Aku pakai ketika menghadiri perhimpunan Malam Mandailing di Ipoh. Tarikhnya seperti yang tercatat. Kalau bangsa Jawa berjumpa mereka kerap mengucapkan perkataan waras, begitu juga mandailing mereka akan mengucapkan perkataan horas. Dahulu orang mandailing di Malaysia mempunyai persatuan yang dinamakan IMAN iaitu Ikatan Mandailing Malaysia. Tidak tahu statusnya sekarang. Nak tahu lebih lanjut lihat di sini, di sini dan di sini dan di sini. Orang mandailing boleh dijumpai dimana mana. Jika di Negeri Sembilai ramai di Jelebu (Jolobu). Jika di Perak di kampung aku Kg Sg Bil (Sunge Bil) dan di Chikus (Chokus) dekat Teluk Intan. Orang mandailing terpecah kepada beberapa marga (kumpulan). Kebiasaan marga mereka ditambah di hujung nama seperti Nasution, Siregar, Lubis, Batubara, Hasibuan dan lain lain.

Aku bukan nak cerita pasal orang mandailing sebab di internet boleh jumpa yang pasalnya lebih terperinci. Cuma sejak kebelakangan ini terlintas pulak di benak sekiranya kita berada dipersimpangan siapakah yang akan kita ikut. Pemimpin berjiwa melayu atau pemimpin berjiwa islam. Jika aku pilih pemimpin berjiwa melayu, belum tentu ia akan mempertahankan islamnya. Jika aku pilih pemimpin berjiwa islam sudah tentu ia sayangkan islam agamanya dan insyaallah ia juga akan sayangkan bangsanya. Lagipun akhirat nanti kita tidak akan ditanya apakah bangsa mu. Walaupun demikian bukan aku tidak cintakah melayu bangsaku namun atas kecintaan itulah aku sering keliru terhadap orang orang yang mengaku memperjuangkan melayu tetapi nilai nilai kemelayuannya semakin nipis.

Apakah layak kita bergelar pejuang melayu sedangkan rambut di kepala anak kita warna kuning. Sinonimnya rambut orang melayu warnanya hitam. Layakkah kita bergelar pemimpin melayu sedangkan tempat di mana ramai orang melayu kita pinggirkan. Layak jugakah kita dipanggil pemimpin melayu jika membenci sama pemimpin melayu lain hanya sekadar ia mendokong parti islam. Jika mulia dan penting sangat melayu itu tetapi janganlah ia mengatasi kepentingan dan kemuliaan islam itu. Aku terpegun dengan kata kata Tuan Guru Nik Aziz baru baru ini:

"Kalau saya (lahir) dari kalangan masyarakat Orang Asli sekalipun tidak apa, asalkan saya Islam dan beriman dengan Allah SWT,"

Aku bersyukur kepada Allah kerana dilahirkan dalam Islam dan hidup bersyariatkan Islam dan moga Allah mematikan aku juga dalam islam. Aku juga bangga atas bangsaku melayu walaupun kelihatan diserang pelbagai sindrom di kancah kehidupan moden penuh pancaroba. Walaupun aku tidak tulis nama aku sebagai YB Batubara bukan bermakna aku tidak cintakan bangsaku.

2 ulasan:

  1. "Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung!" REVITALISASI FALSAFAH PANCASILA seharusnya berbasis Falsafah Budaya Nusantara dan berpedoman Philosophia Perennis, maka sebaiknya dirintis melalui kajian budaya dan agama terlebih dulu. Diawali dengan kajian ilmiah terhadap falsafah "Dalihan Na Tolu" serta "Gordang Sambilan" (9) dan "Tortor si Pitu Sawan" (7) sebagai pelengkapnya, di samping lambang "Bindu Matogu" (9) dan "Boraspati" (7). Dalam tradisi Jawa ditampilkan melalui tarian sakral "Bedhoyo Ketawang" (9) dan "Bedhoyo Sapto" (7). Ini analog dengan Ibadah HAJI (Millah Ibrahim) di Mekah, yang mewakili PHILOSOPHIA PERENNIS (Unify of Religions) sebagai pondasi globalisasi MILLENNIUM CIVILIZATION, isyaratnya diperagakan melalui situs Ka'bah (9) dan ritus Thawaf (7). Dalam hal ini Malaysia merupakan “partner” yang paling tepat.

    Sehubungan dengan itu kasus "Gordang Sambilan" dan "Tortor" justru mengandung manfaat dan hikmah, apabila dikaitkan dengan Revitalisasi Falsafah Pancasila dan Solidaritas.ASEAN. Jadi, janganlah ditanggapi secara emosional dan "miyopic", tapi sebagai pemicu “leverage” untuk mendulang nilai-nilai luhur yang terkandung dalam "meditative arts" tersebut. Dengan demikian Indonesia bersama Malaysia kelak akan memiliki “competitive advantages” yang signifikan dalam menghadapi “cultural warfare” mendatang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam NeoSUFI.Tato

      Ulasan yang menarik. Terima kasih atas komen dan kunjungan.

      Padam