Khamis, Mei 16, 2013

Ramadhan Yang Bakal Tiba

Sumber buku: http://fkee.ump.edu.my/files/Panduan Solat Sunat Tarawih.pdf
Kita telah memasuki bulan Rejab. Selepas itu Syaaban dan Ramadhan akan menyusul. Kita semua berharap semoga Allah memberi kesihatan yang baik kepada kita agar dapat melaksanakan ibadah ibadah yang dituntut sepanjang Ramadhan. Seharusnya juga perlu disyukuri andaikata usia kita disampaikan oleh Allah ke Ramadhan nanti.

Walaupun ketibaannya agak lama lagi tetapi adalah digalakkan mulai sekarang kita bertekad untuk melakukan sebanyak mungkin ibadah dan merebut segala peluang yang menjanjikan pahala kepada kita. Justru itu semestinya kita semua mengidamkan malam Lailatul qadar yang ada didalamnya.

Ramadhan dijanjikan pahala yang berlipat samada pahala sunat atau wajib. Bagi meningkatkan amalan sunat dibulan Ramadhan kita perlu melatih diri mulai sekarang. Agak sukar sekiranya sesuatu amalan itu  dilkhususkan di bulan Ramadhan sahaja. Banyakkan juga bertaubat kepada Allah.

2 ulasan:

  1. Salam Tuan,
    Suasana pru 13 masih hangat terasa...
    Org Islam berpecah mengikut parti yg disokong...
    Diharap bulan puasa ni kita penuhkan masjid dan surau utk beribadah...
    Lupakan sementara sengketa politik....
    Lepas raya kita sambung balik... ha ha ha
    Ini kali lah ...Takbir

    BalasPadam
  2. Salam TN,
    Memang masih terasa hangatnya terutama sekali hati. Semua org PR sedang hangat hati ni.
    Semoga Ramadhan mendatang mendatangkan keinsafan dan kekesalan kepada kita yg banyak melanggar perintah Allah terutamanya sikap kita sanggup melakukannya semata mata mengekalkan kuasa manusia dan untuk mendapat keredhaan manusia walaupun dengan murkanya Allah. Wallahuaklam

    BalasPadam