Sabtu, Ogos 07, 2010

Allahyarham Sidik Bin Mohd

Sumber:http://mazidulakmal.blogspot.com/2010/08/selamat-tinggal-ayah.html
Aku baru sahaja sampai di rumah selepas pulang ke kampung menziarahi kematian Pak Sidik.  Arwah meninggal dunia hari ini 7 ogos 2010 pukul 2:10 am di Hospital Sungai Buloh. Satu kehilangan besar kepada kampung kami. Arwah merupakan imam 1 di kampung yang memainkan peranan menggerakkan dan memakmurkan surau. Apa sahaja majlis seperti tahlil, marhaban, qurban dan lain lain beliaulah yang paling hadapan. Arwah juga merupakan guru Al-Quran dikampung. Bukan sahaja kanak kanak malah orang tua juga masih mendapatkan perkhidmatannya dalam mendalami ilmu Al Quran.

Kini ramadhan hampir tiba. Para penduduk mula berbincang untuk mencari pengganti arwah. Kekuatan dan kegigihannya selama ini tidak melambangkan usianya yang agak lanjut. Walaupun penat di siang hari tetapi arwah masih mampu mengapalai apa sahaja majlis di bulan ramadhan. Arwah juga aktif menganjurkan majlis tadarus. Ketika zaman persekolahan dulu aku sudah mula menyertai beliau. Banyak ilmu Al Quran dipelajari sambil bertadarus bersamanya.

Kali terakhir aku bertemunya beberapa bulan lepas. Walaupun kesihatan beliau mulai merosot setelah mendapat rawatan di Hospital Sungai Buloh, tetapi masih mampu mengimamkan solat jemah. Berita ketika arwah dirawat boleh dibaca di sini. 

Aku harap sahabatku Mazidul semoga kelian tabah menghadapi ujian daripada Allah ini. Semoga rohnya ditempatkan bersama orang orang yang beriman.

2 ulasan:

  1. Salam YB,

    Didoakan rohnya dtempatkan bersama Al-solihin.....al-fatihah.

    Wassalam.

    BalasPadam
  2. Salam ayahanda'

    Insyallah, sama sama kita mendoakannya.

    BalasPadam