Selasa, Ogos 10, 2010

Marhaban Ya Ramadhan

 


Majlis Raja Raja telah menetapkan tarikh melihat anak bulan bagi menentukan permulaan puasa adalah hari ini 10 Ogos 2010 bersamaan 29 Syaaban 1931. Sekiranya umur kita panjang dan anak bulan dapat dilihat maka esok adalah tarikh permulaan puasa untuk kita selama sebulan. Tetapi jika umur kita pendek maka kita akan 'berpuasa' selama lamanya.

Pelbagai macam reaksi manusia menyambut ketibaan ramadhan. Ada yang hatinya gembira kerana ingin mengambil kesempatan menambah pahala di kesempatan bulan berkat yang mana setiap amalan wajib itu akan digandakan sepuloh kali manakala amalan sunat pula jika dilakukan pahalanya sama dengan amalan wajib,

Ada juga manusia yang gembira kerana ia baharu sahaja mendapat lesen berniaga di bazar ramadhan. Ingin menambah pendapatan di kesempatan orang berbelanja besar menjamu selera ketika berbuka puasa.
 
Ada yang menyambut ramadhan dengan perasaan susah hati dan risau. Ramadhan seperti rasa terpaksa dilalui untuk menyambut hari raya. Banyak kedai makan akan ditutup di siang hari. Di mana perlu mendapatkan makanan. Begitulah orang jahil sering menganggap ianya merupakan satu bebanan dan penyeksaan.
 
 Ramadhan akan datang dan pergi seperti dahulu. Rebutlah bulan anugerah Allah yang penuh keberkatan ini dengan amalan amalan wajib dan sunat. Ramai orang takut batal nya puasa mereka tapi tidak pula takut batalnya pahala puasa mereka. Oleh itu marilah kita melakukan yang terbaik agar puasa kita tergolong dalam puasa khususul khusus.

Tiada ulasan:

Catat Komen