Isnin, Mac 01, 2010

Kiamat Kecil

Kita telah dipertonton akan tanda tanda kiamat. Kita sedar dan akur ianya tanda tanda kiamat. Antaranya pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik, tetapi kitalah orang yang mengangkat golongan tersebut. Bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita, tetapi kita masih lalai akan muslihat hidup mereka. Manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid, tetapi kita masih gagal memakmurkan masjid. Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar, kita jugalah orang yang diperdaya akan cerita karut marut mereka, dan pada masa yang sama kita masih ngeri untuk menghadapi kiamat.

Dalam ketakutan menghadapi kiamat, telah banyak kiamat kecil berlaku di sekeliling kita. Apakah kiamat kecil tersebut? Hari kiamat merupakan hari kemusnahan seisi alam dan bumi. Andainya kita hidup pada saat itu, kemusnahan tersebut juga akan dilalui. Andai pula kita tidak sempat ke saat itu, kemusnahan awal akan dihadapi. Allah telah berjanji setiap yang hidup pasti akan mati. Sejauh manakah persediaan kita menghadapi kiamat kecil ini.

Dari Abu Ya'la Syaddad bin Aus ra, dari Nabi saw, beliau bersabda:"Orang yang cerdik iaitu orang yang selalu menjaga dirinya dalam beramal untuk bekal nanti sesudah mati. Dan orang yang kerdil iaitu orangyang hanya menuruti hawa nafsunya tetapi mengharapkan berbagai harapan kepada Allah". (Riwayat At Turmudzy).

2 ulasan: