Jumaat, Ogos 10, 2012

Imam Muda Yousef Abu Eida Dari Gaza

Masjid Daerah Manjung telah menerima kehadiran imam muda Yousef dari Gaza. Sebelum ini aku dapat bersama imam muda Ustaz Mu'min Falah Ali Hawas di masjid UTP. Ingin tahu berkenaan imam imam muda yang di bawa dari Gaza, sila lihat di sini.

Selepas 4 rakaat pertama diadakan tazkirah daripada Imam Muda Yousef dan wakil Aqsa. Imam Yousef tidak berbicara panjang sekadar meluahkan keperitan yang ditanggung oleh warga Palestin akibat penindasan dan kezaliman daripada rejim israil laknatullah. Beliau menyatakan tangannya masih terasa sakit akibat dipulas ke belakang oleh tentera israil.

Pada sebelah siang tadi mereka menghadiri satu program di satu organisasi di Manjung. Wakil Aqsa menerangkan dalam majlis tersebut imam muda ini telah menjawab beberapa persoalan yang di utarakan kepadanya. Antara soalah yang dilontarkan terdapat satu soalan yang menyentuh hati wakil Aqsa tersebut. Penanya bertanya lebih kurang begini, "apakah jaminan bahawa kilang roti yang yang dibina daripada wang derma tidak akan dirobohkan". Soalan tersebut seolah olah menggambarkan kesungguhan untuk merasaai bersama keperitan warga Gaza.

Fikran aku terus menjawab, bahawa nyawa mereka (warga Gaza) sendiripun mereka tidak boleh jamin selamat daripada kekejaman israil, mana mungkin ia boleh memberi jaminan terhadap kilang roti yang akan dibina. Apapun imam muda difahamkan telah menjawab dengan berkata bahawa roboh meroboh adalah kerja mereka (israil), kerja kami adalah akan membinanya semula. Sungguh cekal jawapan dari seorang remaja bergelar imam yang baru berumur 18 tahun.

Di masjid, risalah berkenaan program yang dianjurkan oleh Aqsa Sharif untuk membantuk bangsa seugama dengan kita diedarkan. Risalah seperti di bawah. Setiap sumbangan insyaallah ada kebaikannya daripada Allah untuk kita dan untuk warga Palestin.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan