Khamis, Julai 26, 2012

Masjid Sultan Ahmad Shah (Baru), Pekan Pahang

Sepanjang satu hari berada di Pekan aku tidak melepaskan peluang untuk berkunjung ke masjid ini yang pada hemat aku ianya baru siap di bina. sungguh indah dan selesa. Tidak ralatlah PM menjadi calon di sini.
Melihatnya sahaja sudah menyejukkan mata ini kan pula masuk ke dewan solatnya. Jarak masjid ini dengan Masjid lama tidak berapa jauh. Walau bagaimanapun masjid lama (entry akan datang) masih digunakan oleh jemaah.
Memang berat tanggung jawab untuk mendirikan sebuah masjid terutamanya masjid sebesar ini. Tetapi lebih berat lagi tanggung jawab kita untuk mengimarahkan masjid agar berfungsi selayaknya. Janganlah masjid yang didirikan mencecah puluhan juta ringgit tetapi peranannya sekadar tempat kariah menunaikan solat jemaah.
Semasa zaman nabi dahulu masjid didirikan daripada tanah liat sahaja. Peranannya cukup besar sehinggakan  mampu melahirkan manusia yang baik. Apabila masyarakat baik maka kehidupan akan menjadi berkat dan persekitaran hidup akan aman damai. Kecil, besar, usang, cantik tidak menjadi faktor utama dalam mencapai matlamat ini. Yang penting orang yang dipertanggun jawabkan ada rasa cinta terhadap masjid. Oleh itu masjid perlu disibukkan dengan aktiviti aktiviti berfaedah demi mendekatkan jemaah dengan Allah. Janganlah ajk yang dilantik dikalangan orang penting tetapi masjid seolah mandul dengan majlis majlis menyebut dan mengingati Allah.
 Ingatlah bahawa setiap kerja adalah ibadah sekiranya ianya disandarkan kepada Allah. Oleh itu ganjaran mesti ada di sisi Allah. Walaupun kita tahu alaun dibayar kepada ajk masjid namun jangan jadikan ianya sebagai sebab untuk memagang jawatan dalam masjid. Sekiranya kita meletakkan yang utama adalah ibadah maka sudah pasti tiada sebarang masalah akan timbul dalam menguruskan sesebuah masjid.
Tempat solat wanita di sebalik pagar ini.

Tempat menguruskan jenazah juga ada tersedia. Tidak pasti samada ianya telah digunakan atau belum. Apapun sesiapa shaja akan menolak untuk merasmikan bilik tersebut.
Ketika keluar daripada kawasan masjid aku melalui kuaters imam/bilal. Usaha menempatkan imam dan bilal tinggal diperkarangan masjid adalah sangat baik. Ini bagi memastikan imam dan bilal akan berada pada setiap waktu solat di masjid. Memang ada setengah masjid imam dan bilal tidak hadir ke masjid mungkin rumah mereka jauh daripada masjid atau tempat kerja mereka.

Sebaik melintas keluar pagar aku berharap suatu hari nanti aku diberi rezki untuk hadir lagi ke sini. Pastinya wajah masjid ini akan kian suram. Apapun suram itu melambangkan akan kematangan pengurusan masjid demi menegakkan syiar islam di muka bumi ini.

17 ulasan:

  1. Masjid tempat kakak bilal dia disediakan rumah betul-betul sebelah masjid, tapi imam rumahnya sebelah je oklah so far tak ada masalah..

    Cantiklah divider dibuat utk jemaah lelaki/perempuan masjid ini. Kalau buat kat rumah kita pun cantik kan:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kakzakie

      seperti kita tahu Pekan ialah bandar diraja. Jadi sudah tentu kena buat yang cantik cantik.

      Padam
  2. Salam Tuan YB.Ramadhan Kareem.
    Harapan kita agar masjid ini diimarahkan dgn majlis ilmu dan tazkirah,dan tiada sekatan utk ulamak menyatakan kebenaran walaupun dihadapan pemimpin yg zalim... wallahuaklam...

    BalasPadam
  3. Wallahu Akram

    Benar, rumah Allah patut dijadikan tempat menyebarkan ilmu Allah sebanyak mungkin.

    BalasPadam
  4. saya pernah singgah solat disini..mmg baik dan cantik

    BalasPadam
  5. salam TN11:17

    moga Allah lorongkan hati kita sentiasa rajin ke masjid

    BalasPadam
  6. ade sesiapa tahu no. tel imam besar di masjid nie?? sy ade urusan penting. mohon share jika ade yep... urgent2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Tuan Nazri,

      Saya pun tidak jumpa sebarang no. tel utk dihubungi dahulu.

      Padam
    2. salam saya bolih beri tapi masih mahu kan ker no fon imam ni

      Padam
    3. W,salam sa,

      bagaimana nak sampaikan ke mohd nazri...

      Padam
    4. cik syerry asyikin. boleh tak kalau saya nak dapatkan maklumat nomor telefon masjid ni? untuk tugasan esaimen. student dari uum. boleh email kepada saya ainajrmn95@gmail.com

      Padam
    5. mungkin syerry asikin ada blog atau fb. Boleh cari

      Padam
  7. maaf. kalau boleh saya nak juga nombor imam masjid ini. untuk tugasan esaimen kami. student uum :) harap boleh bantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tak dapat menghubungi secara online, tulis surat jer...

      Padam
  8. Ada tak nombor telefon masjid ni kalau ada boleh ws sya urgent ni 0148023597

    BalasPadam