Isnin, April 26, 2010

Konsert Kembara Sufi 8

 Sabtu lepas sempat aku bersama isteri mengunjungi satu program hiburan. Anak anak pula menolak pelawaan lantaran kerja sekolah yang banyak. Kebiasaannya mereka yang lebih teruja, sebaliknya tahun ini ibubapa pulak yang lebih bersemangat. Progaram dianjurkan oleh para pelajar daripada beberapa persatuan islam Universiti Teknologi Petronas. Program ini menjadi aktiviti tahunan mereka yang mana menjemput pelbagai penghibur nasyid negara. Sesungguhnya hiburan yang ditampilkan menjadi satu wadah untuk memperkenalkan bentuk hiburan terkini yang berlandaskan syariat islam.

 Kaunter Tiket dan Urusetia Program

Sebenarnya aku tidaklah merancang sangat ingin ke konsert ini. Oleh kerana kebetulan cuti dan ada kelapangan jadi apa salahnya buka minda sementara sedikit akan perkembangan dunia nasyid tanahair.


 Islam tidak melarang umatnya berhibur. Berhibur juga boleh mendidik jiwa kearah nilai-nilai murni dan juga boleh menyatukan masyarakat dengan penghibur. Islam terlah menggariskan tatacara hiburan, cuma umat islam perlu melaksanakan agar hiburan itu tidak membawa umat islam kelembah penghinaan dan kehancuran. Irama nasyid terkini yang di bawakan melalui semua siri Kembara Sufi mampu memupuk dan mendidik minda para remaja melalui hiburan alternatif ini.


Pada tahun ini 3 penasyid diundang untuk membuat persembahan iaitu Azhan (Juara AN1), Kumpulan Rabbani dan Kumpulan Shoutul Harakah dari Indonesia.

Persembahan Saudara Azhan memang mantop (kata ustaz Zamri TV9). Suara yang mirip Jamal Abdillah tidak menghampakan para hadirin. Beliau mengalunkan 4 buah nasyid.


Malam itu Rabbani hanya menampilkan 6 orang anggota sahaja. Sejak pemergiannya kerahmatullah Ustaz Asri selaku ketua kini Rabbani tinggal 8 orang sahaja. Tempatnya diambil oleh Ustaz Zul yang mana beliau juga mampu menyampaikan persembahan yang baik. Oleh kerana telinga kita telah sinonim dengan suara Arwah Ustaz Asri maka terasa sedikit kekurangan pada persembahan, seolah makan nasi tanpa ulam.


Shoutul Harakah pula menampilkan 5 orang sahaja anggota mereka. Penampilan mereka mendapat tepukan gemuruh daripada penonton. Aku percaya tepukan itu datangnya daripada para pelajar Indonesia di sini.


Kumpulan Rabbani kembali semula ke pentas. Pengacara majlis menemuramah Rabbani bagi mendekatkan kumpulan tersebut dengan penonton.


Bagi menghangatkan lagi dewan yang sangat sejuk itu, Rabbani mengundang Saudara Azhan bersama membuat persembahan.


Persembahan malam itu diselang seli dengan beberapa montaj. Selepas itu para pengacara akan memilih penonton untuk menjawab soalan daripada montaj tersebut. Bagi yang berjaya mereka akan menerima hadiah daripada Saudara Azhan dan wakil Rabbani. Yang berbaju putih tersebut adalah salah seorang penonton yang berjaya menjawab dengan betul. Paling kiri dan kanan dalam gambar diatas adalah 2 orang pengacara yang aku tidak kenal mereka tetapi aku percaya mereka adalah pelajar UTP.


Kebiasaannya pemberian hadiah melambangkan majlis hampir kepenghujungnya. Aku mula bergerak turun daripada tempat duduk. Sudah terdapat juga beberapa orang penonton sudah berada di luar dewan.


Beginilah suasana di luar dewan ketika penonton mulai keluar dari dewan. Jauh bezanya jika dibandingkan dengan penonton penonton yang keluar daripada konsert rock atau mana mana konsert yang becanggah dengan islam. Mereka penuh sopan dan beretika. Tidak seperti macam orang mabuk yang terpekik pekik seperti yang dapat kita lihat dalam konsert konsert di dalam TV. Banner dalam gambar itu tidak ada kaitan dengan konsert Kembara Sufi 8.

Gambar gambar aku ambil dari jarak yang jauh. Aku tidak dapat tempat duduk depan sebab aku bukan VIP lantaran juga aku datang lambat. Orang lambat biasanya akan terkebelakang. Apapun cukup menggambarkan akan suasana konsert bercorakkan islam.

1 ulasan:

  1. Emmm! jika Michael Jackson umurnya panjang pasti dia akan jejak kaki di UTP.

    Sedap suaranya ketika mengalun lagu ke atau nasyid Give thanks to Allah!.

    Nasyid sememangnya wadah yang amat baik untuk berhibur; muzik tidak dinafikan dapat mengembangkan minda agar tidak sakit & terusan stres.

    Sebaiknya sememanglah membaca al-Quran.

    BalasPadam