Rabu, Mac 24, 2010

Anak Diluar Nikah


Baru baru ini Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara mengeluarkan perangkaan bahawa bagi tahun 2009, jumlah anak luar nikah yang dilahirkan dan didaftarkan dikalangan wanita melayu beragama islam ialah 17303. Siapa pun tidak mahu percaya perangkaan ini. Tetapi itulah realitinya. Mungkin di kalangan mereka ada yang bersangkutan dengan kita (nauzubillahiminzalik), amat ngeri untuk disumbat ke dalam benak. Apa pun segalanya telah terhidang di persada dunia kehidupan melayu yang rata ratanya beragama islam.

Mari kita bermain dengan matematik. 17303 jika dibahagi dengan 365 hari (tahun 2009) memberi jawapan 47 bayi dilahirkan sehari. 47 pula dibahagi 24 (jam sehari) memberi jawapan lebih kurang 2. Ini bermakna setiap jam gadis melayu beragama islam melahirkan 2 orang bayi diMalaysia yang dikenali sebagai negara islam. Jangan bicara nombor 17303 malah kalau 1 pun naluri kita akan menolak. Jika ditanya gadis yang melahirkan itu, ia pun tidak rela kejadian itu berlaku. Tiada siapapun mahu melihat fenomena ini berpanjangan. Persoalannya apa perlu kita lakukan.

Semua orang tahu setiap perkara yg kita benci di Malaysia ini semuanya meningkat. Paras pengidap penyakit meningkat. Jumlah pengamal rasuah meningkat. Jumlah si murtad pun meningkat. Bilangan jenayah meningkat. Cakaplah apa sahaja. Seolah olah macam tiada pencegahan. Ataupun cara dan gayanya tidak kena. Kalau kenapun kesannya tak lama.

Sudah berapa banyak kertas kerja berkenaan perkara ini dibentangkan. Sudah berapa banyak air liur penceramah bersyarah. Sudah berapa timbunan buku buku ditulis mengupas permasaalahan ini. Andai kata segala nya dicampakkan ke laut barangkali sudah boleh jadi sebuah pulau; Pulau Idea.

Masalah jenerasi tidak berlaku dalam masa yang singkat . Amat sukar untuk memulihkannya. Tetapi kita mesti bermula. Guna pendekatan lain yang lebih praktikal. Pandangan ulamak perlu dijadikan landasan. Tiada lain sekadar mencari keredhaan Allah. Kalau Allah telah redha Insyaallah semua perkara boleh berjaya.

Perlu disebut lagi, perkara mungkar mesti ditambus menggunakan bapak jangkaut. Jangan jadi korek lubang mungkar guna jangkaut tambus lubang mungkar guna cangkul. Peranan dan kuasa badan pencegahan perbuatan sumbang dan mungkar perlu dibesarkan iaitu lebih besar daripada badan yang suka buat mungkar. Peruntukan kewangan perlu lebih banyak disalurkan berbanding badan yang suka menaja perbuatan mungkar.

Sebelum itu yang lebih penting kita kenal yang mana amal dan yang mana mungkar. Jadi mari kita belajar ilmu (agama) demi mengetahu akan tipu daya syaitan. Kerana syaitan cuba menterbalikkan kita dengan amal mungkar nahi maaruf. Kalau seseorang itu masih lagi berkubang dengan mungkar bermakna ia dari golangan orang yang tertipu oleh syaitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan