Khamis, Januari 07, 2016

Surau Kampung Sungai Bil Dalam Kenangan - 1


Apabila Ketua Kampung mengumumkan bahawa permohonan pembinaan surau baru telah diluluskan maka bermakna Surau Kampung Sungai Bil akan dirobohkan bagi membolehkan surau baru didirikan di tapak lama tersebut. Surau kayu yang mula mereput dimakan bubuk dan ruang tidak mampu untuk menampung jemaah yang sekali sekala ramai terutamanya musim cuti dan Hari Raya antara alasan untuk memohon tersebut.
Surau yang menjadi lambang kepada penyatuan kariah telah banyak berjasa kepada penduduk kampung. Namun perasaan rela bercampur hiba setiap hati terpaksa dimamah bagi melihat sebuah surau baru yang lebih baik keadaannya.
Tidak dinafikan telah banyak individu berwakaf untuk surau ini. Semuanya telah dimanfaatkan samada dijual ataupun digunakan semula. Semoga Allah akan membalas jasa mereka yang mengimfakkan harta mereka ke rumah Allah ini.  
Allahyarham Zainudin, Allahyarham Zainal Abidin dan Allahyarham Sidek merupakan nama nama penting yang pernah menjadi imam surau ini. Pemergian mereka sukar dicari ganti. Usaha mereka mengimarahkan dan mentadbir surau ini sungguh besar. Kini tanggung jawab tersebut digalas oleh Hj. Badiuzzaman (Anak Allahyarham Zainudin).

Ruang solat muslimat


Ahli kariah sering mendoakan agar projek pembinaan surau baru akan berjalan lancar. Kami mengharapkan surau baru tersebut dapat digunakan pada bulan ramadhan 2016 nanti. Apa pun jawatankuasa pembangunan surau telah memilih kontraktor yang terbaik demi menjamin ianya dapat disiapkan pada waktunya.

Sementara menunggu surau baru disiapkan ahli kariah Kg. Sg. Bil telah mengubahsuai Dewan Orang Ramai bagi dijadikan surau sementara. Dengan perhatian berat oleh Ketua Kampung En. Roslan semuanya berjalan lancar. Kuliah agama dan berbagai program dapat dijalankan di sini.




Semoga dengan siapnya surau baru nanti Allah mendatangkan rahmat dan hidayahnya kepada penduduk Kampung Sungai Bil. Surau akan dapat memainkan peranannya sebagai institusi yang dapat mengerat dan menyatukan penduduk kampung atas tujuan yang satu iaitu hidupku dan matiku kerana Allah walaupun mempunyai fikrah yang berbeza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan