Jumaat, Julai 29, 2011

Menghangatkan Ramadhan

Dalam hati kita kini perlu ada rasa ghairah dengan kedatangan ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi. Perlunya kita menyiapkan diri dari segi rohaninya agar kita dapat menanamkan kecintaan kita terhadap bulan yang mulia ini. Sesetengah orang melihat bulan ini bulan yang merugikan mereka. Ada pula melihat bulan yang menyusahkan. Tidak kurang pula melihat bulan ini bulan yang mendatangkan keuntungan wang yang berlipat kali ganda. Tetapi orang yang paling beruntung adalah orang yang melihat bulan ini bulan yang akan menggandakan pahala daripada ibadah yang mereka lakukan. Justeru itu setiap saat bulan ramadhan ini akan dilalui dengan mengingati Allah. Apa juga yang dilakukan akan dijadikan ibadah.

Kita tahu Allah akan menggandakan ganjaran pahala pada bulan ramadhan. Allah juga menawarkan satu malam malam lailatulqadar. Siapakah yang bernasib baik yang akan dipilih Allah akan bertemunya. Kalau ikut fikiran kita sudah tentulah sesiapa yang bersungguh sungguh daripada awal ramadhan hingga ke akhirnya. Beramal dan yang banyak mengingati Allah.

Sempena ramadhan ini marilah kita hangatkan kedatangannya dengan pelbagai cara. Ucapan ucapan, kuliah serta ceramah menjurus kepada persediaan menyambut ramadhan. Janganlah hendaknya kita membiarkan kedatangan ramadhan tetapi bersungguh sungguh menghangatkan kedatangan syawal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan