Jumaat, November 26, 2010

Kecundangnya Pasukan Hoki Malaysia


Sukan Asia di Guangzhau China 2010. Pasukan Hoki Malaysia layak diberi sekalung ucapan tahniah walaupun kalah kepada Pakistan di perlawanan akhir yang menetukan pingat emas dan perak. Ini memberi indikasi kepada pasukan lawan bahawa pasukan Malaysia masih mempunyai kekuatan dan kemampuan untuk menggugat pasukan pasukan pilihan pada masa akan datang. Kelegaan terpancar pada riak riak wajah peminat peminat hoki negara akan perkembangan ini. Kita tidak sanggup melihat kemorosotan mutu permainan hoki negara terus terusan seperti apa yang dialami oleh pasukan bolasepak negara. Sebaris dengan Korea Selatan seketika dahulu, kini Korea Selatan telah menempa nama dipersada bola sepak antarabangsa sedangkan pasukan Malaysia masih tercari cari formula ke arah itu. Untuk menguasai peringkat Asia Tenggara pun agak sukar. Pendek kata tiada apa yang ada pada bola sepak negara untuk kita banggakan.
Mengapa kita kalah? Kalau kita boleh kalahkan India tidak mustahil untuk Malaysia mengalahkan Pakistan. Sesiapa yang menonton perlawanan akhir semalam akan dapat sedikit mengulas antara puncanya. Aku tidak mahu menyentuh soal teknikal dan tektikal pasukan negara tetapi mahu melihat daripada sudut sikap pemain. Mengapa wajah wajah ketika menumpaskan India berubah ketika menghadapi Pakistan.Lihat sahaja dua gambar di atas.

Tidak salah memendekkan rambut, tetapi imej berambut pendek itu dicemari dengan sejemput jambul pula. Ini dapat digambarkan bahawa apabila sahaja layak melangkah ke akhir pasukan kita sebok dengan persiapan imej yang akan ditonjolkan nanti di padang. Lebih buruk lagi imej yang dipaparkan tidak melambangkan budaya negara kita. Mengapa tidak menumpukan sepenuhnya kepada persiapan perlawanan.

Sebenarnya fenomena mencari publisiti ini boleh di dapati di lain lain bidang sukan. Yang pastinya pencapaian yang dimiliki pasti tidak akan sampai ke mana. Sejarah fesyen rambut pemain negara bukan isu baru. Mungkin faktor ini dilihat kecil tetapi dalam pertandingan peringkat tertinggi yang mana kemampuan pasukan hampir sama, faktor kecil boleh menjadi penentu kepada keputusan perlawanan. Semoga isu kecil kecilan sebegini yang tidak menjadi salah kepada etika bersukan tetapi sumbang kepada budaya kita perlu dipantau oleh badan bertanggung jawab dalam sukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan