Selasa, Mac 08, 2011

Sambutan Maulidurrasul Pertama

Sempena 12 Rabiulawal tarikh kelahiran Nabi Muhammad saw maka kariah surau kami juga mengadakan majlis sambutan maulid. Mungkin semua surau atau masjid di seluruh Malaysia  menyambutnya menunjukkan betapa kita amat mengingati Rasulullah walaupun kita tidak pernah bertemu baginda. Namun kita tidak mungkin sampai mencapai tahap kecintaan sahabat nabi yang mana hampir tidak sanggup untuk memijak tanah Madinah disebabkan adanya jenazah Rasulullah di bawah. Sayangnya kecintaan terhadap Rasullullah yang kita paparkan setiap tahun tetap gagal untuk menghambat diri kita mengikuti sunnah dan ajaran beliau.

Apa yang ingin diperkongsikan ialah bukan membincangkan keharusan menyambut maulid tetapi suatu fakta yang dikongsikan oleh ustaz pada malam itu.

Beliau menceritakan bahawa orang yang pertama sekali mengadakan sambutan maulid ialah seorang pembesar di Iraq yang bernama Malik Muzaffar Abu Said. Beliau membelanjakan:
           
             5,000 ekor kambing
             10,000 ayam
             100,000 roti mentega
             30,000 piring kuih
             300,000 dinar

Apapun sandaran yang dibuat bagi menyokong sambutan maulid tidak akan mendatangkan apa apa natijah sekiranya kita gagal menghayati pengajaran yang disampaikan dalam pengajian mengenang junjungan besar nabi kita Muhammad saw.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan